צור קשר | מחשבונים | המלצות מלקוחות | כתבות | מי אני | דף הבית

אכול ולא...אכלת אותה!


לפני שהחלטת להתאבד עם מרק כרוב או להיחנק עם כמה פריכיות אורז ערוך לעצמך טסט קטן. הנוסחא הבאה עשויה לנפץ את הדימוי העצמי שלך, או אולי רק לגרום לך להמשיך להתעמק בכתבה.

אכול ולא...אכלת אותה!

 

נתחיל אם כן בבדיקת מסה. בכדי לדעת אם משקל גופך תקין ביחס לגובה שלך כנס ללינק הבא ובצע את הבדיקה בעזרת מחשבון ה  BMI (Body Mass Index). אם יצא לך BMI בין 18.5 ל 25 הרי המסה שלך תקינה מבחינה בריאותית! הופתעת לטובה? לרעה? בכל מקרה, המשך לקרוא, לא תתאכזב!

מושג נוסף שחשוב להשכלה הקולינרית שלך הוא Basal Metabolic Rate  = .BMR פירוש המושג הוא חילוף החומרים במנוחה, כלומר כמות האנרגיה הדרושה לקיום בלבד. הווה אומר, חשיבה (למי מאיתנו שעדיין חושב), גדילה (למי שעדיין גדל), נשימה, הפעלת איברים פנימיים (לב, כליות וכו'), עבודה חשמלית, חימום הגוף וכו'. כמות אנרגיה זו מהווה את רוב האנרגיה (הווה אומר, קלוריות) הדרושה לגוף ביממה (מפתיע?). על מנת להעריך את כמות הקלוריות היומית שגופך צורך ביום כנס ללינק חישוב אנרגיה יומית והיעזר במחשבון.

ולמה אני מספרת לך את כל זה? אתה בודאי מכיר את התסריט הבא: בכל פעם שמישהו מתלונן על כמה ק"ג שדבקו בו מיד מתגייסים חבריו למשרד ואומרים בטון של יודעי דבר – "מניסיון, אני בעד לא לאכול פחמימות בכלל". ולעומתם יש את אוהבי הפחמימות שממליצים "אצלי עובד מעולה 6 פרוסות לחם קל ביום". ויש גם את אלה שעדיין חושבים בצורה מיושנת מעט ודבקים ב "נסה לאכול רק כרוב השבוע".

ובכן, רוב הדיאטות האלה הן מאוד דלות בקלוריות והירידה בטווח הקרוב היא מרשימה ומהירה (בשבוע הראשון מאבדים בעיקר נוזלים). אך בה בעת שאנו חושבים שסידרנו את הגוף ורק 2 ק"ג מפרידים בינינו לבין הקולגית קייט מוס, הוא (הגוף) חכם מאיתנו והוא יביא לנו אותה בהפוכה...הוא היה רגיל לקבל כמות מסויימת של קלוריות ועכשיו הוא מקבל הרבה פחות. הוא יודע את זה, הוא ממש לא טיפש. הוא מרגיש נורא במצוקה. פתאום הוא צריך להסתדר עם הרבה פחות קלוריות ביום. אז מה הפתרון האולטימטיבי עבורו? להפוך להיות חסכוני יותר ע"י כך שהוא מוריד את ה BMR. כלומר,  אם פעם הוא היה צריך לדוגמא 5 קלוריות לדקה כדי להפעיל את הלב, אז עכשיו הוא יסתפק רק ב 3 קלוריות לדקה. ובשורה התחתונה, אם ה BMR היה פעם 1500 קלוריות, אז אחרי דיאטה דלה מאוד קלוריות ה BMR ירד ל 1000. המטרה שלנו כמובן היא לשמור כמה שאפשר על BMR גבוה, כדי שהגוף ישרוף כמה שיותר קלוריות במנוחה. דבר נוסף שדיאטות דלות בקלוריות ולא מאוזנות עלולות לחולל זה שריפה מוגברת של מסת שריר. זה נעשה כיוון שהגוף רוצה לגייס קלוריות מאיפה שהוא רק יכול, ולצערנו הוא לא ניגש תמיד רק למסת השומן, אלא הוא ניגש ונוגס גם במסת השריר. מסת שריר זוהי מסה שאנחנו רוצים רק לשמר כמה שאפשר, כי מלבד זאת שהיא שומרת לנו על הבריאות, זוהי גם מסה שמחטבת את גופינו.

אז מה עושים? משנים, אבל בצורה חכמה, נכונה, בטוחה ומאוזנת.    

בוודאי כבר שמעת את כל אלה בעבר. וגם אם לא חידשתי...אל תדחה למחר מה שאפשר להתחיל היום. זכור, אן ניסים ונפלאות, אין כשפים, גלולות ומשקאות. כלומר יש, אבל זו לא הנוסחא המנצחת!



חזרה לעמוד כתבות

מתכונים בריאים  
מאמרים ופרסומים  
התמחויות  
תזונה וספורט  
עקומת גידול

כל הזכויות שמורות לאתר קרן שחף אלקלעי - דיאטנית קלינית © יעוץ אישי לילדים, מתבגרים ומבוגרים
B.Sc. Nutr.RD במדעי התזונה, M.Sc. בביוכימיה קלינית
שלומציון המלכה 12 א' חיפה | טלפון: 054-7719440 | email: kerendiet@gmail.com
גם אתר זה נבנה ומקודם על ידי הכתובת - פרסום בגוגל | Powered By Alexa Israel